سؤالات مباني فهم حديث جلسه 16 - 1
سؤالات مباني فهم حديث جلسه اول
1- چه کسی برای اولین بار اصطلاح فقهالحدیث را به کار برد؟
الف) ابنادریس حلّی
ب) حاکم نیشابوری *
ج) حاجی خلیفه
د) شیخ طوسی
2 – كدام يك از جملات زير به تعريف برگزيده فقه الحديث نزديك تر است ؟
الف) فقهالحدیث ترکیبی از فقه و حدیث است و معنای آن، معنایی متناسب با این دو لفظ.
ب) فقهالحدیث یعنی فهم عمیق و دقیق.
ج) فقهالحدیث به همان معنای شرح الحدیث است.
د) فقهالحدیث دانشی است که ما را به مقصود گویندۀ حدیث نزدیک میسازد. *
3 - فقهالحدیث در ذیل کدام دسته از دانشهای حدیثی قرار میگیرد؟
الف) علم رجال
ب) علوم مربوط به متن *
ج) علوم جانبی حدیث
د) علوم مربوط به متن و سند
4 - کدام یک از دانشهای زیر در فقهالحدیث تأثیر بیشتری دارند؟
الف) ادبیات عرب
ب) فقه
ج) اصول فقه
د) گزینههای الف و ج *
5 - کدام یک از کتب حدیثی زیر بیشتر به فقهالحدیث پرداخته است؟
الف) بحار الأنوار
ب) معانی الأخبار *
ج) مصباح الشریعه
د) الحدائق الناضره
سؤالات مباني فهم حديث جلسه جلسه دوم
6 - «تصدیق و شناخت»، به عنوان یکی از کاربردهای فقهالحدیث، به چه معناست؟
الف) افزایش معرفت و ایمان *
ب) فهم معانی روایات
ج) شناخت حدیث صحیح و تصدیق آن
د) هیچکدام
7 - شیوه کاربردی و درست برای تشخیص اعتبار حدیث چیست؟
الف) تنها توجه به متن حدیث
ب) توجه به سند حدیث
ج) توجه به متن و سند حدیث *
د) وجود حدیث در کتب معتبر
8 - مقصود از «رویکرد تضعیف» چیست؟ پاسخ خود را حد اکثر در یک جمله بنویسید و برای ما ارسال کنید.
رویکرد تضعیف یعنی ضیعف شمردن حدیث به رغم برخورداری از سندی صحیح و کامل, به جهت مضمون نادرست آن.
9 - کدامیک از عالمان زیر را «لسان القدما» نامیدهاند؟
الف) محقق حلّی
ب) شیخ طوسی *
ج) طبرسی
د) شیخ انصاری
10 - رویکرد تصحیح به چه معناست؟ پاسخ این پرسش را در یک جمله بنویسید و جواب را برای ما ارسال کنید.
رویکرد تصحیح یعنی صحیح شمردن مضمون روایتی که سند صحیح و کاملی ندارد, به سبب مضمون و محتوای مقبول و درست آن.
11 - کدام گزینه راه درست برخورد با دو حدیث متعارض را بیان میکند؟
الف) هر دو را کنار میگذاریم.
ب) تعارض را با بهرهگیری از تناظر احادیث و تعاضد مضمونی آنها حل میکنیم.
ج) با کنار هم نهادن و طبقهبندی احادیث, به رفع تعارض میپردازیم.
د) ب و ج. *
سؤالات مباني فهم حديث جلسه سوم
12 - آغازگر سنّت نیکوی تفسیر و نقد حدیث چه کسی است؟
الف) امام باقر (علیه السلام)
ب) امام صادق (علیه السلام)
ج) امام علی (علیه السلام) *
د) ابنادریس حلّی
13 - کدام گزینه نشاندهندۀ فعالیتهای فقه الحدیثی در دوران حضور ائمه (علیهم السلام) است؟
الف) پرسش از کلمات و عبارات حدیثی, بیان زمینههای صدور, نقد و عرضۀ حدیث به معصوم. *
ب) نقد و عرضۀ حدیث به معصوم, مبارزه با جعل حدیث, مبارزه با منع تدوین حدیث.
ج) شرح مفصل بر مجموعههای حدیثی, مبارزه با جلوگیری از نشر فضائل اهل بیت (علیهم السلام)، جمعآوری احادیث مختلف یا معلول.
د) بیان زمینههای صدور, مبارزه با جعل, شناخت راویان مجهول.
14 - کلینی در کتاب کافی ...
الف) احادیث هممضمون و مشابه در موضوعات مختلف را در کنار هم قرار داده است.
ب) گاه با استفاده از منابع معتبر و برخی اشعار شاعران به ترجمۀ لغات پرداخته است.
ج) در هر باب, با احادیث مطلق و عام آغاز کرده و سپس احادیث مفسّر و مخصّص را در پی آورده است.
د) همه موارد. *
15 - شیخ مفید با بهرهوری از کدام دانشها در تصحیح کژفهمیهای اسلاف و معاندان تلاش کرد؟
الف) کلام و علوم ادبی *
ب) رجال و مصطلحات
ج) منطق و فلسفه
د) تاریخ و عرفان
16 - ویژگی خاص کتابهای شیخ طوسی به ویژه استبصار کدام است؟
الف) جمعآوری همۀ احادیث فقهی
ب) پرداختن به قواعد فقه الحدیث و مباحث ادبی مرتبط با فهم حدیث
ج) جمعآوری احادیث متعارض و توضیح و حلّ تعارض موجود میان آنها *
د) موارد الف و ج
17 - کدام یک از کتب زیر, در بطن خود, کارهای عمیق فقه الحدیثی دارد؟
الف) عوالي اللئالی
ب) منتقی الجمان *
ج) مصابیح القلوب
د) اصول کافی
سؤالات مباني فهم حديث جلسه چهارم
18 - کدام گزینه دربارۀ کتاب الوافی صحیح است؟
الف) الوافی بزرگترین کتاب فیض کاشانی است.
ب) تقطیع و حذف روایات تکراری از ویژگیهای الوافی است.
ج) مؤلف در این کتاب به بیان و شرح احادیث مشکل کتب اربعه پرداخته است. *
د) کوشش عمدۀ فیض در الوافی در جهت حلّ تعارض و تنافی اخبار است.
19 - شیخ حر عاملی وسائل الشیعه را در طول … سال تألیف کرد و بیش از … حدیث غیر تکراری را در آن جای داد.
الف) بیست سال ـ سی و پنج هزار
ب) هجده سال ـ بیست هزار
ج) هجده سال ـ سی و پنج هزار *
د) بیست سال ـ بیست هزار
20 - کدام گزینه از ویژگیهای مرآة العقول است؟
الف) به نقد سندی توجه بیشتری شده است.
ب) از شروح پیشینیان و معاصران نیز استفاده شده است. *
ج) صرفاً به شرح احادیث پرداخته شده و نقدی در مورد آنها موجود نیست.
د) الف و ب
21 - کدام یک از جوامع ثانویۀ حدیث شیعه در شرحنویسی بیشتر مورد اقبال عالمان واقع شد؟
الف) الوافی *
ب) مستدرک الوسائل
ج) وسائل الشیعه
د) بحار الأنوار
22 - کدام یک از عالمان معاصر بر بحار الأنوار تعلیقه نگاشته است؟
الف) آیتالله سبحانی
ب) علامۀ طباطبایی *
ج) آیتالله بروجردی
د) آیتالله محمد تقی جعفری
سؤالات مباني فهم حديث جلسه پنجم
23 - كدام یک از متنهای زیر تصحیف شده است؟
الف) من نال فوق قدره استحقّ الحرمان.
ب) من یسأل فوق قدرة استحقّ الحرمان.
ج) من یسأل فوق قدره استحبّ الحرمان.
د) همه موارد *
24 - چرا باید از عدم تصحیف و تحریف متن حدیث آگاه شد؟
الف) تا بتوان نسبت به صدور حدیث اطمینان حاصل کرد.
ب) چون این تصحیفها مخلّ به معنا هستند و از فهم درست حدیث جلوگیری میکنند. *
ج) برای آنکه بتوان حدیث را صحیح دانست.
د) چون پدیده تصحیف و تحریف همواره در جریان نقل حدیث رخ داده است.
25 - كدام یک از متنهای زیر درست است؟
الف) إنّ الله یحبّ الجواد فی خلقه.
ب) إنّ الله یحبّ الجواد من خلقه. *
ج) إنّ الله یحبّ الجواد فی حقّه.
د) إنّ الله یحبّ الجواد من حقّه.
سؤالات مباني فهم حديث جلسه ششم
26 - مثالهای زیر به ترتیب به کدام یک از کارکردهای علم صرف در فقه الحدیث اشاره دارند؟
التَّوحِیدُ أَن لا تَتَوَهَّمَهُ وَ الْعَدْلُ أَنْ لا تَتَّهِمَّهُ. لا سَبْقَ إلاّ فِی حافِرٍ أَو نَصْلٍ أَوْ خُفٍّ.
الف) نقش صرف در یافتن معنای لغت ـ نقش صرف در فهم صحیح
ب) نقش صرف در درک زیباییها ـ نقش صرف در فهم صحیح *
ج) نقش صرف در درک زیباییها ـ نقش صرف در یافتن معنای لغت
د) هیچ کدام
27 - مهمترین اشکال شیوۀ تقلیدی چیست؟
الف) مراجعه به منابع لغوی متأخر
ب) حجت دانستن قول لغوی *
ج) ارائۀ معانی بعضاً متفاوت از جانب لغویان
د) سابقۀ محدود استفاده از این شیوه.
28 - علت روی آوردن به شیوۀ اجتهادی برای دستیابی به معنای لغت چیست؟
الف) اینکه لغوی در بیشتر موارد، تنها معنای استعمالی واژه را ارائه کرده است نه معنای اصلی آن را.
ب) در بسیاری از احادیث باید به معنای اصلی واژه دست یافت.
ج) شیوه تقلیدی نقایص فراوان دارد و در بسیاری از موارد به نتیجه نمیرسد.
د) الف و ب *
29 - بهترین و کارآمدترین کتب غریب الحدیث در حوزۀ احادیث اهل سنّت و شیعه به ترتیب کداماند؟
الف) النهایه فی غریب الحدیث و مجمع البحرین *
ب) غریب الحدیثِ ابنقتیبه و غریبُ حدیثِ بحار الأنوار
ج) مجمع البحرین و غریب الحدیثِ ابنقتیبه
د) غریبُ حدیثِ بحار الأنوار و النهایه فی غریب الحدیث
سؤالات مباني فهم حديث جلسه هفتم
30 - راه حلّ اساسی فهم و تعیین اعراب درست احادیث چیست؟
الف) مهارت در علم نحو
ب) یافتن خانواده حدیث و دقت در آیات مشابه قرآن *
ج) متناقض نبودن معنای حدیث با آیات قرآن
د) مراجعه به شروح کتب روایی
31 - مشکل اصلی در ترجمۀ ترکیبات اصطلاحی چیست؟
الف) مجموع معانی واژهها با معنای مجموع واژهها برابر نیست. *
ب) کتابهای لغت به آنها نپرداختهاند.
ج) مردم و اهل زبان معنای آنها را فراموش کردهاند.
د) چگونگی ترکیب، از نظر اعراب کلمات، روشن نیست.
32 - در جملۀ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خطاب به همسران خود:
«أسْرَعُکُنَّ بی لُحُوقاً، أطْوَلُکُنَّ یَداً»، چه تعبیر مجازی زیبایی به کار رفته است؟
الف) دست بلند به مفهوم دست تعدّی و ستم
ب) سرعت الحاق به مفهوم ورود به بهشت
ج) دست بلند به معنای دست احسان *
د) دست بلند به معنای شتاب در الحاق
33 - رواج مجازگویی چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟
الف) کجفهمی و انحراف از صراط مستقیم
ب) راهیابی هرگونه تفسیر و تأویل در دین
ج) عدم ترجمه متون احادیث و دستنخورده باقی ماندن آنها
د) گرفتار شدن در دام باطنیگری *
سؤالات مباني فهم حديث جلسه هشتم
34 - مقصود از مراد جدّي و مراد استعمالي چيست؟
الف) مراد استعمالي ظهور نهايي و اصلي کلام است و مراد جدّي ظهور بدوي و اوليه کلام.
ب) مراد جدّي معادل ظهور تصوّري است و مراد استعمالي معادل ظهور تصديقي.
ج) مراد استعمالي مفهوم اوليه متن است و مراد جدّي مقصود نهايي آن. *
د) موارد ب و ج
35 - کدام گزينه در مورد قرينه معيِّنه صحيح است؟
الف) بيشتر در فهم واژههاي چند معنايي مؤثر است. *
ب) معمولاً در جايي به کار ميرود که گوينده، معناي مجازي کلمه را اراده کند، نه معناي حقيقي آن را.
ج) فهم ما را از معناي اصلي کلمه و مفهوم حقيقي جمله تغيير ميدهد.
د) همه موارد
36 - استفاده از مثل در سخنان کدام يک از معصومان نمود بيشتري دارد؟ چرا؟
الف) پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله)، به دليل به سر بردن در دوران جاهليت
ب) امام علي بن ابيطالب (عليه السلام)، به سبب نزديکي ايشان به عصر جاهلي *
ج) امام صادق (عليه السلام)، به دليل برخورداري از فراغت براي نشر حديث
د) امام رضا (عليه السلام)، به سبب حضور در ايران
37 - تعليل امام چگونه در فهم مقصود نهايي حديث کمک ميکند؟
الف) با مستند کردن حکم سخن به علّت
ب) با تبديل موضوع حکم به موضوعي عامتر *
ج) با بيان برخي قرينههاي پنهان سخن
د) همه موارد
38 - توجه به سؤال راوي در جهت فهم مقصود سخن، در کدام دسته از احاديث بيشتر رخ داده است؟
الف) فقهي و عقيدتي *
ب) اخلاقي و فقهي
ج) تفسيري و عقيدتي
د) اخلاقي و تفسيري
سؤالات مباني فهم حديث جلسه نهم
39 - يافتن اسباب ورود حديث از دوره کدام امام اهميت بيشتري مييابد؟ چرا؟
الف) امام باقر (عليه السلام) ـ ظهور نحلههاي گوناگون فقهي و کلامي *
ب) امام صادق (عليه السلام) ـ تربيت شاگردان بسيار توسط ايشان
ج) امام رضا (عليه السلام) ـ قرار گرفتن حضرت در مسند ولايتعهدي
د) دوران صادقين (عليهما السلام) ـ فراهم شدن زمينههاي اجتماعي و سياسي براي نشر هر چه بيشتر حديث
40 - کدام گزينه را بايد در يافتن اسباب ورود احاديث تقيّهاي و توريهآميز به طور خاص در نظر
داشت؟
الف) يافتن احاديث مشابه و همخانواده
ب) دسترسي به روايات متعارض *
ج) شناخت جريانهاي سياسي و اجتماعي حاکم و فتاوي مخالفان
د) همه موارد
41 - در روايت «أفطر الحاجم و المحجوم»، دليل اصلي ابطال روزه چيست؟
الف) حجامت
ب) دروغ بستن بر پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) *
ج) ناسزاگويي و غيبت
د) عارض شدن ضعف به سبب حجامت
42 - در حديث «إنّ اللهَ خَلَقَ آدَمَ عَلي صورتِهِ» مرجع ضمير «ـه» در «صورته» کيست؟
الف) پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله)
ب) حضرت آدم (عليه السلام)
ج) انسان کامل
د) کسي که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. *
سؤالات مباني فهم حديث جلسه دهم
43 - با توجه به اسباب ورود حدیث، عبارت «وَلَدُ الزِّنا شَرُّ الثَّلاثَةِ» به چه معناست؟
الف) آن شخصِ خاصّ اذیتکننده به پیامبر (صلی الله علیه و آله) از پدر و مادر زناکارش بدتر است. *
ب) هر زنازادهای از پدر و مادرش بدتر است.
ج) زنازادهها معمولا و نه همیشه از پدر و مادر خود بدتر میشوند.
د) سبب آزاررسانی آن شخص به پیامبر (صلی الله علیه و آله) زنازادگی او بود.
44 - مفهوم «قَضیّةٌ فی واقِعةٍ» با کدامیک از موارد زیر معادل است؟
الف) قضیۀ حقیقیه
ب) سبب ورود حدیث
ج) قضیۀ خارجیه *
د) هیچ کدام
سؤالات مباني فهم حديث جلسه يازدهم
45 - تشكيل خانوادۀ حدیث معادل با گردآوری کدامیک از اقسام قرینههاست؟
الف) قرينههای متصل مقامی
ب) قرینههای متصل کلامی
ج) قرینههای منفصل کلامی *
د) قرینههای منفصل مقامی
46 - شرط اصلی صحّت نقل به معنا از نظر ائمه (علیهم السلام) چیست؟
الف) راوی از شیعیان باشد و بلاواسطه از امام بشنود و نقل کند.
ب) راوی بصیر و آگاه باشد و مضمون را به درستی منتقل کند. *
ج) راوی آگاه به لغت و مسلّط به قواعد زبان عربی باشد.
د) یک مضمون واحد نقلهای متعدد داشته باشد.
47 - کدام گزینه صحیح است؟
الف) در نقلهای متعدد از یک مضمون، تنها جزء مشترک حجیت دارد.
ب) در نقلهای متعدد از یک مضمون، جزء غیر مشترک نیز به شرط نداشتن معارض حجیت دارد. *
ج) دو نقل صریح و مطابق الفاظ صادر شده از معصوم، حتی در صورت وجود تعارض، حجیت دارند.
د) الف و ج
48 - دو زمینۀ اصلی ضرورت تشکیل خانوادۀ حدیث کداماند؟
الف) وحدت رویّه و نظر امامان (علیهم السلام) و وجود نقل به معنای حدیث *
ب) سیرۀ محدثان و نقل کتبی حدیث
ج) نقل به معنای حدیث و دهها سال منع تدوین حدیث
د) نگرش جامع و هستیشناسانۀ ائمه (علیهم السلام) و وجود احادیث جعلی
سؤالات مباني فهم حديث جلسه دوازدهم
49 - دو فایدۀ مهم تشکیل خانوادۀ حدیث چیست؟
الف) گردآوری قرینههای متصل و فهم تضمینهای حدیث
ب) یافتن تقییدها و تخصیصها و فهم تضمینهای حدیث
ج) فهم دقیق حدیث و نسبت دادن حکم درست به دین *
د)یافتن قرینههای مقامی و معنای واژههای حدیث
50 - کدام دو دسته به وسیلۀ برخی احادیث مخصِّص، از شفاعت پیامبر (صلی الله عليه و آله) استثنا شدهاند؟
الف) فاسقان و مرتکبان کبائر
ب) اهل شرک و ظلم *
ج) رباخواران و گنهکاران
د) کافران و مشرکان
51 - «إسبال إزار» با چه قیدی مذموم و نکوهیده است؟
الف) اگر به قصد تکبّر و فخرفروشی باشد. *
ب) اگر برای منّت گذاشتن باشد.
ج) اگر به قصد تحقیر دیگران باشد.
د) «إسبال إزار» مطلقاً مذموم است.
52 - کدام یک از اقسام روایات را میتوان با محکم و متشابه قرآن معادل دانست؟
الف) عام و خاص
ب) مطلق و مقید
ج) مجمل و مبیّن *
د) هیچ کدام
سؤالات مباني فهم حديث جلسه سيزدهم
53 - کدام گزينه صحيح است؟
الف) الترغيب و الترهيب يک جامع روايي و نگاشته منذري است.
ب) مراجعه به جوامع روايي، ما را از مراجعه به کتب اصلي حديث بينياز ميکند.
ج) در حوزه احاديث اهل سنّت، ابن ابيالدنيا تصنيفهاي موضوعي فراواني دارد. *
د) بحار الأنوار يک جامع حديثي در حوزه احاديث فقهي است.
54 - کدام گزينه بيانکننده مزاياي جستجوي رايانهاي نسبت به روشهاي ديگر است؟
الف) افزايش سرعت جستجو
ب) کاهش خطاي کاربر
ج) امکان استفاده از کليد واژهها
د) همه موارد *
55 - ترجمه درست حديث «قيمَةُ کُلِّ امْرِئٍ ما يُحْسِنُهُ» کدام گزينه است؟
الف) ارزش هر کس به دانش اوست. *
ب) بهاي هر فردي به اندازه نيکي اوست.
ج) ارزش هر کس به چيزي است که براي آن ارزش قائل است.
د) بهاي هر شخصي به اندازه اعمال نيک اوست.
56 - کدام گزينه صحيح است؟
الف) احاديث نزهه در کنار احاديث فرح يک خانواده بزرگ حديث را تشکيل ميدهند.
ب) خانواد? بزرگ حديث يعني قرار گرفتن احاديث مرتبط در کنار احاديث متقابل.
ج) احاديث فرح و سرور دسته مرتبط خانواده امل را تشکيل ميدهند.
د) اگر احاديث مرتبط دسته بزرگي را تشکيل ندهند، آنها را کليد واژه ميناميم. *
57 - در کدام يک از آثار زير، مؤلف احاديث موضوعهاي مرتبط و متقابل را نيز در کنار موضوع اصلي در نظر داشته است؟
الف) وسائل الشيعه
ب) مفهوم ايمان در کلام اسلامي *
ج) مقاييس نقد متون السنه
د) الکافي
سؤالات مباني فهم حديث جلسه چهاردهم
58 - امام علي (عليه السلام) علّت بروز تناقض در سخنان خود را چه ميداند؟
الف) تصحيفات عمدي توسط منافقان
ب) تأثيرپذيري سخن از حالتهاي گوناگون *
ج) سهلانگاري راويان در هنگام نقل
د) نقل به معنا
59 - گزينه صحيح را مشخص کنيد.
الف) خون آمدن از بيني موجب بطلان وضو ميشود.
ب) زير سايه رفتن در حال احرام براي زنان جايز است.
ج) امامت متيمّم بر متوضّي موجب بطلان نماز است.
د) نماز خواندن در داخل کعبه جز در حال ضرورت صحيح نيست. *
60 - کدام گزينه در مورد معناي نسخ نزد شيعه صحيح است؟
الف) نسخ به معناي تخصيص زماني است و پذيرفته ميشود. *
ب) موارد قابل اثبات در نسخ نيز همچون تقيه فراواناند.
ج) هيچ يک از فقيهان شيعه نسخ را نپذيرفتهاند.
د) نسخ تنها در مورد آيات قرآن مطرح ميشود.
سؤالات مباني فهم حديث جلسه پانزدهم
61 - نظر برگزيده در مورد امکان تأثير دانشهاي بشري بر فهم حديث چيست؟
الف) حديث نيز چون ديگر گزارههاي علمي، در معرض تغيير و تحوّل است.
ب) از آنجا که گويندگان حديث با حقيقت هستي در ارتباط بودهاند، امکان تأثيرپذيري سخنان آنان از دستاوردهاي بشري هرگز پذيرفتني نيست.
ج) حديث چون در جريان نقل دچار عوارضي مانند تصحيف و وضع شده، از جهتي ماهيّت بشري يافته و لذا ميتواند تحت تأثير دانشهاي بشري قرار گيرد. *
د) دانشهاي بشري در حوزههاي گوناگون، ميتوانند بر حديث تأثير گذارند.
62 - گونههاي فرايند تأثير دانشهاي بشري بر فهم حديث کداماند؟
الف) ايجاد سؤال و فراهم آوردن زمينه گفتگو درباره حديث
ب) اختلاف و تعارض
ج) استفاده از حديث در آزمونهاي مختلف تجربي
د) الف و ب *
63 - مراجعه به کدام يک از شروح زير، ميتواند در فهم بهتر احاديث به ما کمک کند؟
الف) وسائل الشيعه
ب) روضة المتقين *
ج) بحار الأنوار
د) ميزان الحکمه
سؤالات مباني فهم حديث جلسه شانزدهم
64 - راهحلّ برخورد با مانع اشتراک لفظي چيست؟
الف) يافتن اسباب ورود حديث
ب) گردآوري احاديث مشابه و هممضمون
ج) استفاده از بافت درونزباني
د) همه موارد *
65 - معناي نخستين واژههاي أجذم، عفو و تعمّق، پيش از آنکه دچار تحوّل معنايي شوند، چه بوده است؟
الف) دستبريده، بخشش، دورانديش
ب) دستبريده، زياده، افراط *
ج) افراط، دستبريده، زياده
د) جذامي، بخشش، دورانديش
66 - چه عاملي موجب خلط معناي لغوي و اصطلاحي واژه ميشود؟
الف) انس با معناي اصطلاحي و کاربرد مکرّر آن *
ب) متروک شدن معناي لغوي و رواج معناي اصطلاحي
ج) عدم توجه به قرينهها و احاديث مشابه
د) هيچ کدام